Mervi Syväranta Politiikkaa järjellä ja sydämellä

Taksi on levällään kuin Jokisen eväät

Nyt sen voi todeta: taksiuudistus on täysin epäonnistunut. Hinnat ovat nousseet 7 prosenttia, Uudellamaalla jopa 14 prosenttia. Palvelutaso on laskenut - kuljettajat eivät esimerkiksi osaa suomea, tai maaseudulla ei enää saa taksia iltaisin. (IS 6.3.2019) Lisäksi alalla on jo pulaa työvoimasta, esimerkiksi Helsingin taksissa on tällä hetkellä 400 kuljettajaa vähemmän töissä kuin vuosi sitten.

Hintojen nousu ja palvelutason lasku näkyvät helposti taksin asiakkaalle. Mutta on muitakin vakavia ongelmia, ja ne eivät ole yleisesti tiedossa. Ensiksikin, asiakasturvallisuuteen on jäänyt paha valuvika. Taksinkuljettajan täytyy kyllä olla nuhteeton, mutta taksiliikenneluvan haltijan ei tarvitse olla. Toisin sanoen taksiyritystä pyörittävä henkilö saa olla rikollinen, ja on voinut tehdä esimerkiksi henkeen ja terveyteen liittyviä rikoksia. On selvää, että vakavia rikoksia tehnyt taksiliikenneluvan haltija ei ole oikea henkilö valvomaan alaistensa taksinkuljettajien nuhteettomuutta.

Toinen vakava ongelma on taksialan valvonnan mahdottomuus, ja siihen on useita syitä. Poliisin resurssivaje on johtanut siihen, että taksialan valvonta on minimaalista. Muuten taksialan valvontaa haittaavat taksit ilman taksivaloa, ilman taksamittaria ja ilman mukana olevaa liikennelupaa. Taksivalotonta taksia ei poliisi edes välttämättä tunnista taksiksi, joten se jää valvonnan ulkopuolelle. Taksi ilman taksamittaria voi ottaa maksun ohi kassan ja jättää verot maksamatta. Taksi voi ajaa ilman taksamittaria, koska lain mukaan taksamittari "tai vastaava" tarvitaan vain, jos hinta perustuu ajan tai matkan mittaamiseen. (Sitä paitsi "taksamittaria vastaavaa" ei ole edes olemassa, koska tietoa sellaisesta ei löydy Tukesista, joka vastaa mittauslaitedirektiivistä.)

Ja jos poliisi sitten pysäyttää taksin tarkistaakseen, että luvat on kunnossa, niin tarkistus on itse asiassa turha. Kun taksissa ei tarvitse olla yrityskohtaista liikennelupaa mukana, ei käytännössä ole mitään mahdollisuutta tietää, kenen liikenneluvalla kyseinen taksi oikeasti ajaa. Tähän ei auta se, että taksissa on Y-tunnus esillä ja sen voi tarkistaa liikenneluparekisteristä.

Seuraavalla hallituskaudella täytyy saada korjaus taksiuudistuksen aiheuttamiin ongelmiin. Taksin asiakkaan pitää saada hyvää ja kohtuuhintaista palvelua. Taksien valvonnan pitää olla poliisille mahdollista. Harmaan taksitalouden lisääntyminen on estettävä. Taksiliikennettä koskeviin lakeihin (Laki liikenteen palveluista, 1 luku) on tehtävä sellaiset muutokset, joilla nyt ilmeisiksi käyneet ongelmat korjataan. Taksi ei enää saa olla levällään kuin Jokisen eväät.

 

Kirjoittaja on ehdolla kansanedustajaksi Uudellamaalla.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ilkka07kiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Niin sitä aina luvataan kauniilla sanoilla kauniita asioita, kun on omasta edusta kysymys. Mutta se tärkein on taksin käyttäjän etu. Mummot ja papat eivät osaa välttämättä muuta kuin suomea, sen minkä vielä äidinkielestään muistavat.

Ei millään pahalla sanottuna, mutta kovin vanhoilta ihmisiltä ei moneltakaan kannata odottaa kuin yhden kielen osaamista.
Vähemmästäkin menee usko siihen, että politiikassa olisi aina osaavia persoonia. Liikenneministeri ei ollut läheskään pätevä virkaansa, mutta silti hän sai pestinsä. Oikeusvaltio ei toimi jos koneisto lähenee diktatuuria.

Käyttäjän MerviSyvaranta kuva
Mervi Syväranta

Moi Ilkka, samaa mieltä olen, että taksin käyttäjän etu on tärkein. Ja palvelua pitäisi Suomessa saada suomen kielellä. Olethan ystävällinen, ja katsot toisen kommenttini tuossa alempana (Jussille), jossa avaan taksiuudistukseen liittynyttä päätöksentekoa ja miksi se meni pieleen.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Tottahan tuo lienee.

Miksi perussuomalaiset sitten olivat lakimuutoksen kannalla yksimielisesti kun siitä äänestettiin?

Käyttäjän MerviSyvaranta kuva
Mervi Syväranta

Moi Jussi, vastaus kysymykseesi on, että hallituspuolueenkin vaikutusvalta on rajallinen ja suurin siellä, missä on oma ministeri. Liikenne- ja viestintäministeriöhän oli Keskustalla ja Bernerillä. Koetan avata sinulle, miten neuvotteluhierarkia toimi, ennen kuin asia meni saliin, jossa hallituspuolueen edustajan oli käytännössä äänestettävä hallituspuolueiden päätöksen mukaisesti. Minun tuolloin vielä perussuomalainen pomoni oli liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, mutta hänen päätösvaltansa rajoittui siihen a) mitä hän sai sovittua Bernerin kanssa tai b) mitä hän sai sovittua puolustusministerin erityisavustajan kanssa, joka vastasi liikenne- ja viestintäministeriön seuraamisesta perussuomalaisilla (ilman mitään päätösvaltaa tosin) tai c) mitä hän sai sovittua Soinin kanssa, joka oli osa hallituspuolueiden johtajien muodostamaa trioa. Viime kädessä taksiuudistuksen etenemisen ovat siunanneet Sipilä, Soini ja Orpo.
En ole ollut henkilökohtaisesti paikalla, kun pomoni on neuvotellut tahojen a, b ja c kanssa. Sen tiedän, että uudistuksen todennäköiset ongelmat olivat tiedossa etukäteen lausuntopalautteen perusteella, eikä esimerkiksi Taksiliitto kannattanut uudistusta. Ehkäpä paras analyysi tilanteesta on, että Bernerin ja Sipilän markkinaliberalismi selätti taksit, eikä perussuomalaisilla ollut halua kaataa hallitusta tuohon asiaan. Mutta pieleenhän tuo on mennyt ja nyt sitten pitäisi korjata. Politiikka on, jos haluaa pahasti sanoa, raadollista sähläystä. Mutta kyllä minä edelleen uskon, että hyvää voisi saada aikaiseksi, enhän muuten olisi lähtenyt ehdolle eduskuntavaaleissa.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Hei Mervi

Tunnen jonkin verran politiikan pelisääntöjä ja politiikka on asioiden sovittelua.

Persut olivat yksi kolmesta hallituspuolueesta, eikä tietenkään voi ajatella että persut olisivat täss asiassa pystyneet sanelemaan ehdot kahdelle muulle.

Tosiasiallisesti tämä(kin) taksi asia oli sovittu jo hallitusneuvotteluissa, mitenkään yllätyksenä se ei kellekään hallitusosapuolueille tullut. En muista tarkkaan kuka oli siinä työryhmässä neuvotteluissa jossa tämä sovittiin, mutta melko varmasti siellä oli nykyisiäkin persuja sopimassa. Sinällään on turhaa mennä Soinin taakse piiloon, ei sitä kannata hävetä että Soini oli persujen äänestetty puheentjohtaja, se on tosiasia eikä se miksikään muutu.

Taksilaki kaipasi uudistusta mutta oli alusta asti selvää (minulle) ettei hinnat ainakaan laske. Aikoinaan renkinä ajelleena tällä asialla makusteltiin kyytiä odotellessa, hiljaisina öinä taksat niin ylös että muutama kyyti riittää palkan saamiseen. Joku totesi että miksi turhaan kiireisinä laskemaan, tekee sitten vaan kunnon tiliä. Se mikä taksissa mätti (ainakin pienemmillä paikoilla) oli se että taksiyrittäjyys oli jonkilainen kartelli ja saavutettu etu josta luopuminen oll salatiedettä, se ikään kuin perittiin joltakin jos se edelliselle haltijalle sopi.

Toimituksen poiminnat