Mervi Syväranta Politiikkaa järjellä ja sydämellä

Autoilu edullisemmaksi ja liikenteen verotukselle tiekartta

Monelle suomalaiselle auton omistaminen on välttämätöntä. Samalla saa maksettavakseen liudan autoiluun liittyviä veroja: autoveron, ajoneuvoveron, polttoaineveron, veron liikenne- ja autovakuutusmaksuista sekä arvonlisäveroja (alv polttoaineista, uusista ajoneuvoista, varaosista, huollosta ja korjauksista). Näistä autoilijaan kohdistuvista veroista kilahtaa valtion kassaan yli 8 miljardia euroa vuodessa.

Auton omistaminen ja sillä liikkuminen maksaakin helposti satoja euroja kuukaudessa. Esimerkiksi Op:n laskelmassa edullisenkin auton kuukausihinnaksi muodostui 519 euroa vuonna 2017 (Op media 10.11.2017). Kun Suomen yleisin palkka on 2600 euroa kuukaudessa, niin autoiluun menee merkittävä osa palkasta, vaikka perheessä olisi kaksi palkansaajaa. Pahimmillaan autoon käytetty raha on pois muista välttämättömistä kulutushyödykkeistä, kuten ruoasta.

Auton omistaminen ja autoilu maksaa Suomessa liikaa suhteessa palkkatasoon. Autoilun verotusta pitäisi laskea ainakin polttoaineveron ja autoveron osalta. Autoveron laskeminen myös uudistaisi Suomen autokantaa, joka on vanhempi kuin EU:ssa keskimäärin.

Näyttää siltä, että vain perussuomalaiset haluavat laskea sekä autoveroa että polttoaineveroa. Kokoomus haluaa poistaa autoveron ja korottaa polttoaineverotusta, sekä ottaa käyttöön uusia veroja kuten ruuhkamaksuja (US 8.1. ja 10.1.19). Demarit eivät halua alentaa autoveroa ja korottaisivat polttoaineveroa (US 15.11.18, MTK puheenjohtajatentti). Myös vasemmistoliitto ja vihreät korottaisivat polttoaineveroja (MTK tentti).

Autoilun kustannuksiin ja valtion liikenneverotuloihin vaikuttaa autoilun koko veropaletti. Siksi autoilun verotusta pitää käsitellä kokonaisuutena. Seuraavan eduskunnan pitääkin perata autoilun koko verotus, ja mielestäni paras tapa on laatia liikenneverotuksen tiekartta, jossa arvioidaan liikenteen verotuksen muutostarpeita pitkällä aikavälillä. Perussuomalaisten lähtökohtana on se, että autoilun verotusta on kevennettävä autoveron ja polttoaineveron osalta - auto on monelle välttämätön kulutushyödyke, ja suomalaisilla pitää olla varaa sen käyttöön.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat